Op maandag 11 maart startten we  ons waterproject met een heus toneel van Groene Griet en Waskia.  Vervolgens werd er in alle klassen twee weken lang rond het thema water gewerkt zodat we het maandag al dan niet samen konden afsluiten.  

Groene Griet en Waskia

Twee weken later kwam iedereen in het blauw naar school.  Het leek wel een invasie smurfen!  Iedereen die langs de grote poort de school binnen kwam,  werd verwelkomd door Groene Griet in hoogst eigen persoon.  Ze gaf iedere vriend die in vorm was voor de grote water-dag, een grote drup water op zijn of haar hand.

Even later kregen de vrienden op hun andere hand een gekleurde stip.  Die  verwees naar de juf waarbij ze zich moesten aansluiten.  Want de klassen werden gemengd.  Er zaten kinderen van  K1b, K2, K3 en L1 samen.  En kinderen van L2, L3, L4 en L5 werden ook gemixt.  Van L6 zaten over alle groepen 2 à 3 leerlingen om de juffen wat te ondersteunen.  Hun hulp kwam van pas en werd door de juffen geapprecieerd.

Mijn groep kleuters mocht in mijn klaslokaal eerst water zuiveren door zelf een mini-zuiveringsinstallatie te maken.  Eens dit gelukt was, gingen alle hoofdjes bijna automatisch op de bank liggen om nieuwsgierig te kijken of het vuile modderwater nu echt gezuiverd was.  Enthousiaste kreten vulden de klas.  “Juf, dit werkt echt!”  “Kunnen we dit nu drinken juf?”  “Het is helemaal proper!” …  Tijdens de nabespreking viel het mij op dat de vrienden van het eerste leerjaar wel heel goed wisten wat er met ons rioolwater gebeurt en waar een waterzuiveringsstation voor dient. Tot slot mocht de oudste vriend van ieder groepje potten en wie “de baas” was, mocht de mini-waterzuiveringsinstallatie mee naar huis nemen. Wat namen de winnaars hun prijs fier in ontvangst! 

Vervolgens schoven we door naar juf Hilde haar klaslokaal. Daar stond de kamishibai (Japans verteltheater) met een MOS verhaal van een plastiek zak die in het water terecht kwam.  Ook hier waren de vrienden weer super betrokken en antwoordden ze vlot op denkvragen die het verhaal wat diepgang gaven. 

Als derde activiteit keken we naar een filmpje over een Afrikaanse jongen die water ging pompen in een emmer.  Terwijl vertelde hij dat het vorig jaar zo weinig geregend had waardoor ze weinig water hadden en weinig voedsel,…  Omdat het een kort filmpje was, keken we het nog eens en nog eens.  Telkens letten we op andere dingen.  Vervolgens trokken we naar buiten om zelf een emmer op ons hoofd te dragen.  “Ik kan daar niet aan met mijn handen!”  “Dat doet pijn!”  “Dat is zwaar!” “Ocharme die jongen” “Dat wiebelt zo”,…  Er waren ook enkele vrienden die, ondanks de grote moeite die ze deden, toch hun emmer per ongeluk hadden laten vallen.  “Oei!  Als jij die Afrikaanse jongen was, dan kon je vandaag niet meer drinken, iets afwassen of jezelf wassen.” Zei ik dan. 

Tot slot was het tijd voor het “Watercafeetje”.  Daar stond ook een echte cafébazin in.  Ze heette juf Fien!  Juf Fien liet ons proeven van 3 soorten water.  Kraantjeswater, flessenwater van een goedkoop merk en spawater.  Onze fijnproevers haalden er wel het dure flessenwater uit.  Maar een verschil tussen goedkoop flessenwater en kraantjeswater, proefden ze niet.  Waarom zouden we dan nog naar flessen grijpen?  Omdat we toch tot de conclusie kwamen dat kraantjeswater best even lekker kan zijn, mochten we nog kraantjeswater met smaakjes proeven.  

Nelles had ook een cafémopje.  “Waarom gaat een dikke dommerik op een tuinslang staan?”  “Om plat water te maken.”  Hilariteit alom! 

Dan was het middag en kon iedereen weer naar zijn eigen klas. 

Tijdens de namiddag werd er in alle klassen nog eens gereflecteerd en nagepraat over de voormiddag en om 15.15u sloten we de water-dag af met de waterdans die we met de hele school samen dansten. 

Juf AN